ژرفا || Xarfa

سبک‌های تصمیم‌گیری مصرف‌کننده

به عنوان یکی از عوامل موثر بر رفتار خرید مصرف­کنندگان، سبک های تصمیم­گیری برای درک رفتار خرید مصرف­کننده و برای توسعه استراتژی­های بازاریابی موفق بسیار مهم است. بسیاری از محققان بر روی بررسی عواملی که بر رفتار خرید مصرف کننده تأثیر می­گذارد تمرکز کرده­اند. به‌عنوان یکی از عوامل، سبک‌های تصمیم‌گیری در طول سال‌ها مورد توجه محققان رفتار مصرف‌کننده قرار گرفته است. درک سبک­های تصمیم­گیری مصرف کننده به دلیل رابطه غیرقابل تفکیک آن با رفتار خرید اهمیت بیشتری پیدا می­کند. سبک­های تصمیم­گیری عمدتاً به عنوان یک شخصیت مصرف­کننده نسبتاً بادوام در نظر گرفته شده است که به ندرت تغییر می­کند حتی زمانی که برای کالاها و موقعیت­های مختلف اعمال شود.

اخیراً، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که سبک‌های تصمیم‌گیری تحت تأثیر نوع محصول قرار می‌گیرند و سبک‌های تصمیم‌گیری زمانی که در زمینه‌ها و موقعیت‌های تصمیم‌گیری استفاده می‌شوند، سازگار نیستند. در نتیجه، این مطالعات نشان می‌دهد که سبک‌های تصمیم‌گیری الگوهای پاسخ فردی در یک زمینه تصمیم‌گیری خاص، و نه بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، هستند. در واقع، اگرچه تلاش گسترده‌ای در بررسی سبک‌های تصمیم‌گیری مصرف‌کننده انجام شده است، اما توجه نسبتاً کمتری بر مفهوم‌سازی سبک‌های تصمیم‌گیری انجام شده است.

شناسایی سبک‌های تصمیم‌گیری فردی مصرف‌کننده به دلیل پیوندهای ناگسستنی با رفتار خرید مصرف‌کنندگان، توجه زیادی را از سوی محققان و متخصصان رفتار مصرف‌کننده در طول سال‌ها به خود جلب کرده است. به طور خاص، بررسی سبک های تصمیم­گیری با اهمیت است تا بازاریابان و خرده فروشان در موقعیت بهتری برای درک ترجیحات و نیازهای گروه­های مختلف مصرف­کنندگان باشند. چندین مطالعه سبک­های تصمیم­گیری مصرف کننده را بررسی کرده­اند و اهمیت آنها را برای تحقیقات رفتار مصرف­کننده آشکار کرده­اند.

 

از جمله سبک­های تصمی­گیری مصرف­کننده می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمال گرا، مصرف­کننده آگاه با کیفیت بالا:

این ویژگی توسط مصرف­کننده ای مشخص می­شود که بهترین کیفیت را در محصولات جستجو می­کند. همچنین می‌توان انتظار داشت که مصرف‌کنندگانی که از نظر کمال‌گرایی بالاتر هستند، با دقت، سیستماتیک‌تر یا مقایسه‌ای خرید کنند. اغلب، آنها از محصولات به اندازه کافی خوب راضی نیستند.

  1. مصرف­ کننده آگاه از برند:

از کسانی که در این فاکتور امتیاز بالایی کسب می کنند، انتظار می رود که برندهای گران قیمت و شناخته شده ملی را خریداری کنند، با این باور که هر چه قیمت یک محصول بالاتر باشد، کیفیت بهتری دارد. آنها همچنین برندهای پُرفروش و تبلیغاتی را ترجیح می دهند. مصرف­کنندگانی که این سبک را نمایش می­دهند، احتمالاً سطحی از آگاهی مُد را نیر نشان می­دهند.

  1. تازگی، تنوع مصرف­کننده آگاه:

این عامل مشخصه جویندگان تازگی است که جستجوی چیزهای جدید را لذت بخش می­دانند. آنها احتمالاً از جستجوی چیزهای جدید هیجان و لذت می­برند. همچنین، به روز نگه داشتن سبک­ها و شیک بودن از جنبه­های مهم مصرف­کنندگان آگاه به تازگی و تنوع است.

  1. قیمت، ارزش مصرف­کننده آگاه:

این عامل آگاهی قیمت و ارزش برای پول را اندازه­گیری می­کند. افرادی که امتیاز بالایی در این ویژگی کسب می­کنند، به طور خاص نسبت به قیمت­های فروش و قیمت­های پایین­تر به طور کلی آگاه هستند و مهم­تر از آن، به دنبال بهترین ارزش برای پول خود هستند. این مصرف­کنندگان احتمالاً خریداران مقایسه­ای هستند.

  1. مصرف­کننده تفریحی و لذت گرا:

مصرف­کنندگانی که امتیاز بالایی در این عامل کسب می­کنند، خرید را به عنوان تفریح و سرگرمی می­دانند. این مصرف­کنندگان خرید را یک فعالیت دلپذیر می­دانند و فقط برای سرگرمی خرید می­کنند.

  1. مصرف کننده تکانشی و بی­دقت:

این ویژگی افرادی را توصیف می‌کند که تمایل دارند در لحظه خرید کنند و به نظر می‌رسند که نگران هزینه‌های خود یا بهترین خریدها نیستند. یعنی این مصرف کنندگان برای خرید خود برنامه ریزی نمی­کنند.

  1. گیج­شدن توسط مصرف­کننده بیش از حد:

این ویژگی مشخصه مصرف‌کنندگانی است که درک می‌کنند برندها و فروشگاه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند از بین آنها انتخاب کنند و احتمالاً بار اطلاعاتی را در بازار تجربه می‌کنند. نمرات بالا در مورد این مشخصه، برندها و فروشگاه های بسیاری را درک می­کند که از آنها انتخاب می کنند و در انتخاب با آنها مشکل دارند.

  1. مصرف کننده معمولی و وفادار به برند:

افرادی که در این فاکتور نمرات بالایی دارند، برندها و فروشگاه های مورد علاقه خود را دارند و عادت هایی در انتخاب مکرر آنها ایجاد کرده اند. رفتار معمولی جنبه شناخته شده تصمیم گیری مصرف کننده است.

منبع: ژرفا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *